På tiden kanske?

Hallå allihopa (de få som råkar ramla in på denna blogg)!
Tänkte att det kanske är på tiden med lite uppdatering från min sida igen. 
Jullovet började i torsdags kväll och igår skulle ingen av oss finnas egentligen (jordens undergång...), men nu är det lördag och här sitter jag livs levande och fullt frisk, nästan i alla fall. ;)
 
Hästarna mår bättre än någonsin och både deras och mitt humör är på topp nu inför jul, jag älskar verkligen julen. Allt är glatt och man ska vara tillsammans osv. Vi har också totalrenoverat köket i vårat nästan 100 år gamla hus. Blev riktigt riktigt fräscht och perfekt lantligt, dock har jag en del synpunkter på mammas köksmöbler som typ är äldre än självaste huset.
 
Jag har även varit på den där fälttävlansträffen i Linköping i november som var väldigt intressant och nån lärorik föreläsning av Staffan Lidbeck (landslagsveterinär) och en god bankett på kvällen. Appropå fälttävlan så fick vi igår ett trevligt mejl från Ridsportförbundet att jag även nästa år ingår i "ponnysatsningen", nu är siktet dock mer inställt på EM. Ni vet alla dom där träffarna i Grevagården och Falkenberg som jag åkte på förra året. :)
 
Detta innebär alltså att Ella nu ska matchas på bästa sätt inför säsongens stora uppgifter och vi kommer börja den så tidigt som möjligt vilket är sista helgen i mars redan med CNCP* i skåne. Just nu är hon i princip fullt igång, jag har dock inte hoppat henne någonting ännu, dels pga att det inte ens har gått och dels pga att vi tar det lugnt i början med henne. Pigg, glad och frisk som en nötkärna är hon i alla fall. :D 
 
Jag har valt att satsa på EM i fälttävlan och då finns inte tiden över till att satsa på SM i hoppning där samtidigt på en annan häst, det kan vem som helst räkna ut. Därför har jag valt att låta Bellan ta över Pencez som sin ponny nu. Det känns rätt, men hemskt. Vi hade ju bara precis hunnit börja det allvarliga i vår karriär och avslutade den med debut i MSVA. Vi vet att kapaciteten finns där och han skulle med rätt träning och matchning verkligen kunna fixa dom största uppgifterna på hoppbanan, kanske hade det varit bättre att sälja honom till någon som verkligen vill satsa? Nej, vi köpte honom faktiskt inte för att sälja, vi köpte han för att ha en kul ponnytid. För mig blev den bara en kort tid tyvär, men VAD jag har lärt mig på den. Jag och han har fightats mot Sveriges C-ponnyelit och faktiskt kunnat mäta oss med den i t.ex. Ridsport Ponny Cup. Jag älskar honom så himla mycket och det känns inte roligt att inte tävla mer med honom, men det handlar inte bara om min satsning, det handlar om hans hälsa eftersom jag har blivit för lång för han nu, jag växte fortare än vi hoppades för drygt ett år sedan då vi köpte han och det handlar om Ellas hälsa också. Om jag ska verkligen satsa på EM måste jag lägga ner otroligt mycket tid och arbete på det och med 3 ponnysar blir det för mycket och jag kommer inte hinna träna alla i bra form för deras uppgifter vilket innebär stor skaderisk. Och det kan jag bara inte låta hända. Jag går ju i skolan också och det hindrar mig mycket från att träna så som jag vill.
 
Sedan har vi lilla Marcellino kvar också. Lilla Marcellino blir stor kille nästa år, nämligen 7 barre. Han kommer ändå alltid vara min lilla ungponny. Men i och med att han blir äldre måste större krav ställas på honom. Det vi tror är att han kan bli en otroligt fin fälttävlansponny, han har redan visat enormt mod och vilja i terrängen, han har massor av kvalitéer i dressyren och han KAN hoppa riktigt bra och den är väldigt utvecklingsbar, hans hoppning och han har en riktig järnskalle. Alltså har vi tänkt försöka få igång han nu som en fälttävlansponny och  tänkt att han ska få följa med på de flesta fälttävlan nästa år, hela året (förutom riktigt viktiga Ella-tävlingar). 
Mot slutet av nästa fälttävlanssäsong har vi tänkt att Lino kanske skulle kunna starta enstjärnig klass om allt går vägen. 
 
Nästa år behöver jag också börja rida in mig på stor häst, så det är något viktigt att tänka på också, dock kan det passa ganska bra egentligen. Vilken gren vill jag rida på stor häst? Stor eller lite mindre? Vilken typ? osv osv osv...
 
Trots att det är mitt i vintern och det känns som att tiden står stilla händer det otroligt mycket just nu!
 
Långt och innehållsrikt inlägg känner jag!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0