Hästar jag har haft del 1

Tänkte berätta om alla hästar jag haft genom åren, kanske är lite kul eller? :) Börjar från där jag kommer ihåg!
När jag var 6 år lånade min storasyster Julia och Vickan tillsammans en B-ponny och hade på foder vid namn John Blund, kallades Jompa. Han kom från Karlshem, och honom hade vi uppstallad på Borgby. Red inte så jättemkt på honom, men det var kul när jag gjorde det ungefär 1 dag i veckan. Red ju också på ridskola då samtidigt. Jompa var iaf supersnäll, men tjockis! En normal B-ponny alltså! ;D
Och han var b-ponny....


JOMPAAA!


Julia och Jompa på tävling.


Efter 1 år med Jompa lånade vi en liten B-ponny vid namn Bell Cherie. Henne hade vi uppstallad på Borgby som Jompa var. En liten bestämd dam var hon kan man säga. Men gryyyymt sööt! ^^ Jag tror jag ramlade av varenda hoppträning, en gång var jag riktigt grym, gjorde volt och ställde mig upp! DE ni. Delade henne med Vickan för att vickan var så himla liten kunde hon ändå rida på små b-ponnysar.
Bellan och miniCherie... Vad ska man säga? xD


Sen när jag var 8 blev det dags för egen ponny för mig. Vi åkte och provade flera stycken, och i Nykvarn hittade vi en ursöt b-ponny vid namn Cederslunds Charmör e. Ernford Jester u. Bostorps Balalajka ue. Uplands Bronze. Kallad Charmis, 130 cm hög. Han var så söt med sin fina vita man och fuxfärgade kropp. Dock var han inte helt ärlig på hinder, men han läre mig väldigt mycket och var en hyfsad läromästare med allt annat. På provridningen hoppad jag 75 cm!!!!! 75 cm!!!! Det tyckte jag var galet högt på den tiden ;) Känns väldigt löjligt nu, men alla har vi varit små... Honom hade jag i 1,5 år, sen när vi sålde honom dog han efter 3 månader av kolik. :( Född 94 så han blev bara 14 år. Vi tävlade tillsammans upp till Lc, tävlade inte särskilt mkt på honom.
Vickan tränade terräng med charmis :) Mamma tyckte jag var för
liten då för att rida terräng


Ja, sjukt söt var han i alla fall.


Efter Charmis (2008), så åkte vi och tittade på en annan maxad B-ponny. Miramiss hette hon e. Molstabergs Action Man u. Miranda. Hon är en skimmel född 02, då var hon bara 6 år och väldigt grön. Hoppade max en sockerbit vid provridningen, knappt de och hon var väldigt vinglig. Men hon var fin, så vi köpte henne.
Med henne tävlade jag ungponnyklasser 2008 och var ofta felfri upp till LC på riktig tävling (tävlade nån gång Lb på payandjump felfritt). Hon blev mer framåt på tävling än hemma! :)
Tanken var ju att Bellan (min lillasyster) skulle få en ponny som var snäll och ställde upp, så då fick Bellan ha henne det sista året. "Mira" hade vi i nästan 1,5 år.
Nu har jag fått reda på att Mira går ponnygalopp och kom 3:a i SM för kat B! Hade ALDRIG trott att hon kunde springa så snabbt, men hon har sjukt stor galopp.

Andra delen kommer inom de närmsta dagarna! :)

Kommentarer
Postat av: Felicia

Jag vet att det här är ett gammalt inlägg...

Jaja det jag ville säga var att jag hade Jompa på karlshem som ridlägerponny :D

2012-04-16 @ 21:17:10
URL: http://tokigimadera.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0