Tävling: Utvärdering Södertörn RC 19/11 - 2011

Det var Pencez och Ella som åkte med till tävlingen i Södertörn idag, red LC och debuterade LB på P och red LB och LA på E.
Resultat och prestation:

LC Pencez

När jag kom in på banan så skrittade jag runt och tittade lite, han var varken spänd eller ofokuserad. Sen gick det riktigt bra, han kändes fin, taggad och alert, brydde sig inte om de tittiga hindrena förutom att han tittade lite på sverigeflaggan och hoppade ett större språng som jag inte var beredd på men hade absolut inga planer på att stanna. Nejnej han hoppade på helt galet normalt! Dock till första hindret i omhoppningen så tabbade jag mig lite och hade inte tillräckligt mycket ben och bestämde mig inte för vilket avstånd jag ville ha så det blev ett jättekonstigt språng, han trampade nästan om i luften, haha... Sen gick resten asgrymt och fick ett rätt okej tid som räckte till en 2:a plats!
0+0 fel 2:a, rosett, plakett, anmälningsavgiften åter

Japp den bästa bilden eveeeeer!


LB Pencez Debut!

Samma som i förra klassen red jag runt och inte var han nå spänd elr så. 1an, 2an, 3an, 4an var en otroligt bra känsla sen på 5an trodde jag att han skulle trampa om, men nehedå han hoppade av hur långt som helst ifrån så jag hänger inte riktigt med och ramlar fram lite på halsen efter, ingen katastrof för det var ganska långt till 6an, men där händer ungefär samma sak fast jag är med på att han hoppar av stort och ändå ramlar jag fram, men det är lite roligt för det har ingen betydelse om han hoppar av lika stort på räcke eller oxer för han sträcker sig så mycket så han är ju inte ens i närheten av bommarna. ;) Fina killen! Sen rullade det på bra och vi kom till omhoppning. Samma sak som hände i LCn hände även här i omhoppningen på första hindret. Jag bromsade lite för mycket och han typ tror att vi ska stanna så han blir typ helt tom i svängen, men när han ser hindret blir han glad och får tillbaka bjudningen men tiden hade ju gått ganska långt. Sen hade han bra bjudning resten av svängarna och hoppade super. SUPERNÖJD!

0+0 fel utanför placering

Jag och Pencez behöver jobba på att:
Han är så fin, jag känner honom ju inte helt ännu så jag får jobba på det där med benen i omhoppningar och inte ta för mycket så att han börjar studsa. Men vi har fått fina lovord från tränare och idag på tävlingen kom det fram folk och sa att han var väldigt fin, en av dom kände jag inte faktiskt, sånt är alltid jätteroligt! :D
Filmer håller på att laddas upp! Det kommer, jag LOVAR!

LB Eldstorm

Hon var fantastiskt fin på framhoppningen, sjukt taggad och verkligen försökte klara hindrena utan att nudda bommarna.
Det höll i sig på banan och jag red bra, jag svängde lite i omhoppningen och fick till en av mina bästa rundor någonsin på henne! Grymt! Tiden räckte till en 3:e plats blev slagen med 4 HUNDRADELAR. Surt, ja, men ella skulle haft några dec. längre hals, haha. Fast jag ville hellre ha en gul rosett för jag har så många blåa redan... Bra argument, jag vet!
0+0 fel 3:a rosett, plakett, anmälningsavgiften åter

LA Eldstorm

Det gick inte lika bra på framhoppningen denna gången, hon rev när hon låg helt perfekt och jag var loss i handen.
Det höll i sig på banan, 1:an rev vi för att jag la henne alldeles för nära för hennes del och kom inte loss ur handen, 2:an rev vi... ja av någon anledning som Ella kanske vet, kom något nära, men absolut inte som på 1:an och man kan ju tycka att hon borde rätta sig efter ha rivit, det var ju ändå en rivning inte ett litet pet bara??? 3an som var en mur klarade vi (puh), sen rev vi fyran också, typ samma anledning som på 2an, sen rev hon 5an utan anledning enligt mig. Kom helt perfekt och hon bara sket i hindret. Efter 5an så höjde jag handen för att utgå, vad fanns det för anledning att fortsätta när man rivit 4 hinder av 5 hoppade? Ingen, vad jag kunde se och om jag hade fortsatt hade hon väl rivit resten av banan och vi hade blivit uteslutna på grund av för många fel säkert! xD
Utgick

Jag och Eldstorm behöver jobba på att:

Nu har det varit ungefär lika dant två helger på rad hon har varit jättefin i första klassen och sedan bara skitit i hindrena och skövlat hela banan i andra. Dock är ju tävlingssäsongen slut nu (detta var sista tävlingen) så när tävlingssäsongen börjar igen tänker vi bara hoppa 1 klass, alltså bara LA. Men sen är hon ju bättre utomhus också, hon tycker det är tråkigt inomhus... Men jag älskar henne ändå! Hon är fortfarande bäst, det är hon även om hon skiter i dom där töntiga färgade pinnbommarna i ett hus med sand i som är jättekallt! Hon hör hemma på terrängbanan och det är där hon vill vara så då ska hon få det! Säsongen måste bara börja först! ;)

Övrigt om tävlingsdagen:

Jag är i överlag väldigt väldigt nöjd med Pencez som har skött sig utomordentligt (på tävlingsbanan vill säga)! Helt amazing är han, allt bara stämmer ibland och då känns det som om han kan hoppa hur högt som helst! Dock är han väldigt jobbig när man ska stå still för han vill inte stå still, han störtvägrar och gör uppror, den busen... Förutom på prisutdelningen, då stod han som ett ljus! ;D
Ella är jag mindre nöjd med, men jag försöker tänka på LBn och på hur bra den var.

Jag tycker att det har varit inte helt lätta banor idag, det har krävts ridning verkligen, man kan inte bara åka häst inte. Dom hade med rätt många titthinder och hade maxat höjden rejält på vissa hinder. Om man tittade och jämförde muren med räcket bredvid var muren minst 1 decimeter högre, och i LAn var det en oxer som var 110 bred för B-ponnysar och vad jag vet får oxrar bara vara 10 cm längre än höjden (100 cm).

Betyg på glädje efter tävlingsdagen:
3 av 5, om inte Ella hade varit så tråkig i sista klassen hade det blivit en klar 5:a, men det drog ner rejält det där för vi vet liksom inte vad vi ska göra åt det riktigt, men vi provar lite nya saker nästa säsong.



Kommentarer
Postat av: matilda

Toppen med C-ponnyn ju! Verkar väldigt fin!

2011-11-20 @ 15:33:00
URL: http://matildanerell.blogg.se/
Postat av: matilda

Film film film :DDD

2011-11-20 @ 21:20:34
URL: http://matildanerell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0